Early Childhood Education Leadership in Times of Crisis

International Studies During the COVID-19 Pandemic

Die COVID-19-Pandemie hat weltweit dramatische Auswirkungen auf sämtliche Aspekte des Berufs- und Alltagslebens, auch auf den Bereich der frühkindlichen Bildung und Betreuung. Dieser Band beleuchtet das Thema Führung in Kitas: Wie erleben Leitungskräfte die Herausforderungen, mit denen sie konfrontiert sind, und welche Bewältigungsstrategien wenden sie an, um mit den Veränderungen im Alltag und in der Praxis in der Kita umzugehen? Autor*innen aus zwölf Ländern präsentieren empirische Befunde, die Informationen über verschiedene Mechanismen der Krisenbewältigung von Kinderbetreuungssystemen auf der ganzen Welt liefern. Elina... alles anzeigen expand_more

Die COVID-19-Pandemie hat weltweit dramatische Auswirkungen auf sämtliche Aspekte des Berufs- und Alltagslebens, auch auf den Bereich der frühkindlichen Bildung und Betreuung. Dieser Band beleuchtet das Thema Führung in Kitas: Wie erleben Leitungskräfte die Herausforderungen, mit denen sie konfrontiert sind, und welche Bewältigungsstrategien wenden sie an, um mit den Veränderungen im Alltag und in der Praxis in der Kita umzugehen? Autor*innen aus zwölf Ländern präsentieren empirische Befunde, die Informationen über verschiedene Mechanismen der Krisenbewältigung von Kinderbetreuungssystemen auf der ganzen Welt liefern.



Elina Fonsén, PhD, is Associate Professor at the University of Jyväskylä, Finland.Raisa Ahtiainen, PhD, is University Lecturer at the University of Helsinki, Finland, and Visiting Researcher at the Tallinn University, EstoniaKirsi-Marja Heikkinen, M.A., is PhD-researcher at the University of Helsinki, Finland.Lauri Heikonen, PhD, is a Postdoctoral Researcher at the University of Helsinki, Finland.Prof. Dr. Petra Strehmel, is professor at the Hamburg University of Applied Sciences, Germany.Emanuel Tamir, PhD, is a senior lecturer in educational administration and leadership program, campus of education, Tel-Hai College, Israel.



Elina Fonsén, Raisa Ahtiainen, Kirsi-Marja Heikkinen, Lauri Heikonen, Petra Strehmel & Emanuel Tamir: Introduction



Part I: Leadership Practices during the COVID-19-Pandemic

Taija Korhonen, Elina Fonsén & Raisa Ahtiainen: Pedagogical Leadership in Early Childhood Education during the COVID-19 Pandemic in Finland

Maria Styf & Catarina Arvidsson: Leadership in Early Childhood Education during a Time of Crisis: The Case of Sweden

Marit Bøe: Leadership Development of Early Childhood Center Leaders through Peer-to-Peer Shadowing in Demanding Times in Norway

Bernhard Kalicki, Sina Fackler, Mariana Grgic, Hanna Maly-Motta, Franz Neuberger & Susanne Kuger: Leading Early Childhood Education Centres under the Conditions of the Pandemic: The German Case

Manja Flöter, Eva Pölzl-Stefanec, Susanne Kammerhofer & Catherine Walter-Laager: Leadership in Early Childhood Education and Care Facilities – Meaningful Work, Even in Times of Crisis in Austria, Germany and Switzerland

Emanuel Tamir: Change or Inertia? Plans for the Day After the Corona Crises – Kindergarten – Teachersʼ Conceptions in Israel

Melissa Rodriguez-Meehan & Clarisse Halpern: Returning to in-Person School during COVID: Perspectives from Kindergarten Classrooms in Florida

Sandie Wong, Lauren Sadow, Manjula Waniganayake, Yvonne Zurynski, Janaki Amin, Rebecca Bull, Maria R. Dahm, Sheila Degotardi, Michael J. Donovan, Fay Hadley & Linda J. Harrison: The Leadership Role of Australian Early Childhood Education Organizations in Communicating Health Information during COVID-19: Lessons from Elite Interviews



Part II: Stress, Coping and Resilience of ECE-Leaders during the COVID-19-Pandemic

Ulla Soukainen & Marja-Liisa Keski-Rauska: The Impact of the Covid-19 Pandemic on Finnish Early Childhood Education and Care

Sanna Parrila & Marjo Mäntyjärvi: Crisis Leadership in Public Early Childhood Education Centers in Finland – Relation to Wellbeing at Work and Resilience

Eleftheria Argyropoulou: Pedagogical Leadership in Crises: The Greek Context

Petra Strehmel: Challenges, Stressors and Coping Strategies of Early Childhood Education Leaders in Germany

Kirsi-Marja Heikkinen, Elina Fonsén, Lauri Heikonen, Raisa Ahtiainen, Emanuel Tamir & Petra Strehmel: Stress, Coping Strategies and Resources of Early Childhood Education Leaders during the COVID-19-Pandemic in Finland, Germany and Israel



Petra Strehmel, Emanuel Tamir, Elina Fonsén, Kirsi-Marja Heikkinen, Lauri Heikonen & Raisa Ahtiainen: Conclusion: Lessons Learned for Crises Leadership and Organizational Resilience

Author Bios

Index

weniger anzeigen expand_less
Weiterführende Links zu "Early Childhood Education Leadership in Times of Crisis"

Versandkostenfreie Lieferung! (eBook-Download)

Als Sofort-Download verfügbar

eBook
0,00 €

  • SW9783847418559110164

Ein Blick ins Buch

Book2Look-Leseprobe

Andere kauften auch

Andere sahen sich auch an

info