Pädagogik und Geschlechterverhältnisse in der Pandemie

Analyse und Kritik fragwürdiger Normalitäten

During the Corona pandemic, many topics became the subject of public debates that have long preoccupied educational science in general and women's and gender studies in particular: Reproduction of social inequality in educational contexts, unequal distribution of care work, marginalization of non-heteronormative lifestyles, and many more. In the pandemic, the struggle for a return to "normality" is omnipresent. The contributions to this volume show, from the perspectives of gender theory and educational science, that this normality is part of the conditions of the crisis itself and that a return to such normality would perpetuate existing relations of power. Prof. Dr. Antje... alles anzeigen expand_more

During the Corona pandemic, many topics became the subject of public debates that have long preoccupied educational science in general and women's and gender studies in particular: Reproduction of social inequality in educational contexts, unequal distribution of care work, marginalization of non-heteronormative lifestyles, and many more. In the pandemic, the struggle for a return to "normality" is omnipresent. The contributions to this volume show, from the perspectives of gender theory and educational science, that this normality is part of the conditions of the crisis itself and that a return to such normality would perpetuate existing relations of power.



Prof. Dr. Antje Langer, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität PaderbornDr. Claudia Mahs, Institut für Erziehungswissenschaft, Zentrum für Geschlechterstudien/Gender Studies, Universität PaderbornProf. Dr. Christine Thon, Institut für Erziehungswissenschaften, Europa-Universität FlensburgProf. Dr. Jeannette Windheuser, Institut für Erziehungswissenschaften, HU Berlin



Pädagogik und Geschlechterverhältnisse in der Pandemie. Analyse und Kritik fragwürdiger Normalitäten – Einführung in den Band (Antje Langer, Claudia Mahs, Christine Thon, Jeannette Windheuser)

Pädagogische Professionalität

"Homeschooling", "Notbetreuung", "Hybridunterricht" – vergeschlechtlichte Bildungs- und Erziehungsarbeit zwischen Retraditionalisierung und Professionalisierung (Elke Kleinau)
Fernunterricht und Distanzlernen – De- und Re-Professionalisierungstendenzen des Lehrer*innenberufs im Zeichen der Pandemie (Robert Baar)

Sorge

Systemrelevanz und Sorge – Feministische Erkundungen in und jenseits der Pandemie (Jeannette Windheuser, Anna Hartmann, Margrit Brückner)
Die fragile Vereinbarkeit von Betreuungs- und Erwerbsarbeit in (prä-)pandemischen Zeiten (Thomas Grunau, Ina Schubert, Annegret Gaßmann)

Gewalt

Gewalt im Geschlechterverhältnis – Normen, Normalität und Widerstand (Sandra Glammeier)
Sexualisierte Gewalt, Corona-Pandemie und Heteronormativität – ein Thema für die Pädagogik (Marita Kampshoff)

Normalität

Verwerfungen – Ein Quarantäne-Essay (Mai-Anh Boger)
Wessen Normalität und welche Verhältnisse? Intersektionale Perspektiven auf Systemrelevanz, (Sorge-)Arbeit und Leben in (post-)pandemischen Zeiten – Ein Schreibgespräch (Denise Bergold-Caldwell, Frauke Grenz, Anne Günster, Veronika Kourabas)

weniger anzeigen expand_less
Weiterführende Links zu "Pädagogik und Geschlechterverhältnisse in der Pandemie"

Versandkostenfreie Lieferung! (eBook-Download)

Als Sofort-Download verfügbar

eBook
18,99 €

  • SW9783847418146110164

Ein Blick ins Buch

Book2Look-Leseprobe

Andere kauften auch

Andere sahen sich auch an

info